Tajuk: Volume of Liquid (Isipadu Cecair)
Kemahiran: Pengenalan kepada Isipadu Cecair
Objektif: Diakhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat membuat perbandingan mengenai isipadu bagi bekas yang sama saiz
- tiga gelas yang sama saiz
- tiga botol yang sama saiz
- tiga baldi yang sama saiz
Aktiviti:
1. Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan.
2. Setiap kumpulan diberi bekas yang berlainan tetapi mempunyai saiz yang sama. Sebagai contoh, kumpulan 1 diberi tiga gelas yang sama saiz, kumpulan 2 diberi tiga botol yang sama saiz dan kumpulan 3
diberi 3 baldi yang sama saiz
diberi 3 baldi yang sama saiz
3. Murid diperkenalkan dengan istilah kosong, separuh dan penuh sambil menunjukkan isipadu air di dalam bekas
4. Setiap murid di dalam setiap kumpulan dikehendaki mengisi bekas masing-masing berdasarkan isipadu
yang telah dinyatakan iaitu kosong, separuh dan penuh
yang telah dinyatakan iaitu kosong, separuh dan penuh
5. Murid yang lain di dalam kumpulan tersebut di kehendaki menyusun bekas yang telah diisi mengikut susunan kosong, separuh dan penuh.
6. Murid di kehendaki membuat perbandingan di antara dua bekas yang sama dengan menyatakan lebih banyak atau kurang daripada.