Pengenalan

Selamat datang dan terima kasih kerana sudi mengunjugi blok ini. Tujuan blog ini dibina adalah untuk memenuhi tugasan yang telah diberikan bagi subjek HBMT2103 (Teaching Mathematics In Year Two). Ia bertujuan untuk membantu guru-guru Matematik khususnya guru Matematik Tahun 2 bagi mengajar tajuk Volume of Liquid. Semoga apa yang terkandung di dalam blog ini dapat digunakan dan sedikit sebanyak dapat membantu guru dalam proses pengajaran dan membantu murid memahami dengan lebih mudah lagi apa yang diajar oleh guru.

Volume of liquid (isipadu) adalah satu tajuk yang mula diperkenalkan pada Tahun 2. Kebanyakan murid masih belum mempunyai konsep yang kukuh dan ramai yang masih keliru dalam membandingkan isipadu. Contohnya bila membandingkan isipadu dalam dua bekas yang berbeza kebanyakan murid akan memilih bekas yang lebih tinggi mempunyai isipadu yang lebih berbanding dengan bekas yang rendah. Oleh itu tugasan ini adalah untuk membantu murid-murid membina konsep yang betul dalam membuat perbandingan. Semoga apa yang dipaparkan ini bersesuaian dan mempunyai ketepatan dengan kehendak soalan.








Sebagai langkah permulaan atau lebih tepat dipanggil set induksi, murid-murid ditunjukkan dengan tayangan video.

Video Volume of liquid

Video ini digunakan semasa set induksi. Saya memilih video ini kerana pada saya ianya menarik dan dapat meransang murid untuk meneruskan aktiviti pembelajaran. Ianya dikatakan menarik kerana muziknya yang rancak dan jelas sudah pasti dapat menarik perhatian murid. Masa yang diambil juga tidak lama dan ini tidak akan menjemukan murid. Video yang terlalu lama boleh menyebabkan murid merasa bosan dan hilang tumpuan. Aktiviti yang dilakukan juga jelas dan menarik dan ia memang sesuai digunakan sebagai set induksi.

SOALAN 2

Langkah seterusnya adalah untuk menyelesaikan soalan 2 dimana ianya memerlukan alat bantu mengajar dan dua bentuk aktiviti berdasarkan alat bantu mengajar yang digunakan. Dua bentuk aktiviti yang perlu disediakan adalah untuk pelajar "high achiever" dan "low achiever".

Penghargaan

Syukur Alhamdulilah, berkat doa dan harapan maka, tugasan yang diamanahkan telah berjaya juga dilaksanakan dengan seadanya. Segala tunjuk ajar yang telah diberikan sungguh besar ertinya buat saya menyiapkan tugasan ini. Ucapan terima kasih ini dipanjangkan buat En. Fan Siong Peng selaku tutor yang telah banyak memberi tunjuk ajar dan bimbingan bagi memudahkan saya melaksanakan tangggungjawab ini dengan sebaik mungkin.

Ucapan terima kasih juga dipanjangkan buat kawan-kawan yang telah banyak berkongsi dan membantu dalam menyiapkan tugasan ini.

Harapan saya, semoga tugasan ini akan dapat memenuhi semua kriteria yang dikehendaki.

Rujukan

Ministry of Education Malaysia. (2003). Integrated
Curriculum for Primary Schools. Mathematics Year 2.

Mook Soong Sang. (1996). Pelajaran Matematik Untuk
Diploma Perguruan. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Open University Malaysia. (2010). Teaching Mathematics jn Year Two.

Rabiatul Adawiah binti Hashim, Yap Poh Moi, Cho Khin Tong
et al. (2003). Mathematics Year 2

http://www.youtube

http://www.voulme of liquid




S

Aktiviti 2(Untuk Murid Cerdas)

Tajuk:  Volume of Liquid (Isipadu Cecair)

Kemahiran:  Pengenalan Kepada Isipadu Cecair

Objektif:  Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat membuat perbandingan mengenai isipadu
               cecair bagi bekas yang berlainan dengan menggunakan alat sukat piawai dan bukan piawai.

Alat:

  • 1 Botol
  • 1 Gelas
  • 1 Cawan
  • 3 Baldi yang sama saiz
  • 3 Selinder penyukat
  • 3 Bikar
Aktiviti:

1.  Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan. 

2.  Setiap kumpulan diberi alat-alat yang berlainan.  Sebagai contoh kumpulan 1 diberi botol, baldi, selinder  
     penyukat dan bikar, kumpulan 2 diberi gelas, baldi, selinder penyukat dan bikar dan kumpulan 3 diberi  
     cawan, baldi, selinder penyukat dan bikar.

3.  Setiap kumpulan dikehendaki mencari isipadu bagi bahan yang diberikan seperti isipadu botol untuk bagi  
     kumpulan 1, isipadu gelas bagi kumpulan 2 dan isipadu cawan bagi kumpulan 3.

4.  Setiap kumpulan dikehendaki mengisi penuh air ke dalam bekas berkenaan:botol, gelas dan cawan.   
     Untuk mencari isipadu bagi setiap bekas air tersebut hendaklah dituang ke dalam selinder penyukat atau  
     bikar mengikut kesesuaian sebagaimana yang telah dijelaskan semasa memperkenalkan alat sukat piawai 
     dan bagaimana untuk mengambil bacaan tersebut.

5.  Murid merekod isipadu yang diperolehi di dalam jadual yang disediakan.

6.  Langkah seterusnya murid dikehendaki mengisi air ke dalam baldi masing-masing sehingga penuh dengan  
     menggunakan bekas yang ada pada mereka seperti botol, gelas dan cawan. Murid merekod bilangan yang 
     diperolehi.

7.  Guru menjelaskan kepada murid bahawa untuk menentukan bekas yang dapat mengisi isipadu yang  
     banyak adalah bekas yang mempunyai bilangan yang sedikit untuk memenuhkan baldi

8.  Murid mengisi jadual yang disediakan di papan hitam berdasarkan rekod yang mereka perolehi

9.  Berdasarkan jadual yang telah lengkap, guru membimbing murid untuk membuat perbandingan.

10.  Murid dapat membandingkan bekas mana mempunyai isipadu yang lebih daripada atau kurang daripada.